Internetforskning

Hej. Jag ska skriva en uppsats på om de två sociala medierna qruiser.com och spraydate.com. Finns det någon tidigare forskning som rör den här typen av medier eller något liknande?

Undrar dessutom om någon gjort sammanställningar på ämnet cyberetnografi och vad det har för teoretiska ramar och metodologier.

Visningar: 30

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej Gustaf,
Jag har tyvärr inga tips på det du är ute efter i dagsläget. Däremot har vi någon fråga på det i vår studie Svenskarna och Internet 2010. Datainsamlingen är klar inom några dagar. När vi så småningom som ska sammanställa resultat så återkommer jag, då kommer även jag att söka efter forskning på området. Posta gärna här om du hittar något.

/Janne
Janne. Vad kom ni fram till i studien Svenskarna och Internet 2010 gällande de frågor som handlade om detta?

Gustaf. Du vill alltså studera Qruiser och Spray Date som sociala medier?

När det kommer till begrepp som beskriver ansatser till att göra etnografiskt arbete på internet så finns det flera olika begrepp som beskriver detta. Som exempelvis: digital ethnography/anthropology, virtual ethnography och så vidare. Sedan tror jag att det kan vara lika sunt att vända sig till annan litteratur som ger råd för etnografiskt arbete men på andra "platser".
Datainsamlingen är nyss klar så vi har inte hunnit kolla på det än men återkommer när vi sammanställt lite.
Lite sent svar men jag har skrivit en doktorsavhandling om transpersoner på qruiser.com som kan läsas på http://bit.ly/avhandl

Svara på diskussionen

RSS

Bli ett fan på Facebook!

© 2012   Created by Janne Elvelid.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor