Internetforskning

Vad vill du veta om svenska folkets Internetvanor?

Nu är det snart dags att starta med intervjuerna för studien Svenskarna och Internet 2010. Vi behöver ha in dina synpunkter på vad vi ska fråga om, för att skapa en så relevant studie som möjligt!

Vi arbetar för fullt med frågeformuläret som ska besvaras av närmare 2500 slumpmässigt utvalda personer i åldern 12 år och uppåt i Sverige. Intervjuerna genomförs via telefon.
Vilka områden, frågeställningar, hypoteser och teorier är det som är viktiga när det gäller hur den svenska befolkningen använder Internet 2010?

Studien, som är utformad som en panelstudie, har genomförts sedan 2001, snart 10 år! Den utgör den svenska delen av det internationella forskningsprojektet World Internet Project.

Vi behöver dina synpunkter snarast möjligt. Publicera dem här eller kontakta projektledare Janne Elvelid på janne.elvelid(a)iis.se eller 070-3583069.

Bifogar senaste versionen av World Internet Projects common questions och formuläret från föregående års studie.

Taggar: data, internet, internetanvändning, soi, svenskarna, undersökning, wii, wip, world

Visningar: 36

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Undersökningar av detta slag är alltid av stort intresse för oss som arbetar med Internet och marknadsföringsfrågor etc. Vad som skulle höja dess värde ytterligare är, tycker jag, fler frågor kring användandet av mobilen vid surfande. Vi vet att användandet gått upp en massa men det vore bra att få mer svar kring vad som stoppar dem som inte surfar mobilt, vilka tidpunkter på dygnet som mobilen är mer populär m.m. Vad tycker människor om mobil rekam? Vad tycker användare om applikationer som "genväg" till internettjänster utan det traditionella browser-tänket? Vore också spännande att ta upp fler frågor kring sociala medier och vilka värden som får människor att lägga så mycket tid just inom detta område.
En dimension som jag saknat - kanske eftersom jag jobbar regionalt - är just om man kan hitta regionala skillnader i internetanvändningen. Ser användningen olika ut i olika regioner? Finns det en skillnad mellan landsbygd och storstad? Är internetanvändningen större på orter med fler högutbildade?
De nya mobiltelefonerna iPhone och Android är så användarvänliga att de för användaren är första alternativ som dator medan laptop och stationär dator endast används i mindre utsträckning för speciella uppgifter. Det innebär en revolution när så många människor kommer att få tillgång till så användarvänliga datorer som en iPhone eller Android. Samtidigt är det viktigt att så många som möjligt inser att detta är en mycket sannolik utveckling att mobiltelefonerna blir allt viktigare när vi diskuterar framtidsfrågorna.
Jan Norman
www.referensboken.com
Jag hittade en fråga om Internet och hur ofta respondenten tar del av hälso- och medicinsk info (q21a). Det är bra, kanske ännu bättre om man kan skilja på info som gäller levnadsvanor/hälsa generellt (rökning/rökslut, viktminskning mm) och ifall man sökt mer ren medicinsk info om olika sjukdomar, symptom, fråga doktorn, sökt på 1177 och liknande.

Mikael
Linköpings Universitet
Det vore intressant med frågor som rör användningen av informationssökningstjänster för professionellt bruk, dvs betaltjänster typ InfoTorg, Affärsdata, Retriever, Zeteo (Norstedts Juridik) etc, kanske även utländska som Factiva, ProQuest, LexisNexis etc. Frågorna kan rör i vilken mån sådana tjänster används ö h t och i så fall vilka och i vilken omfattning (hur ofta, hur mycket (t ex tid eller antal "frågor"), kostnad, ...).
Vi har geografisk information om våra respondenter så analysen är möljig att göra redan idag. Dels ber vi dem själva definera om de bor i stad eller på landsbygd men vi kan även använda oss av postnummer eller ort om vi vill göra andra indelningar. Det här ska vi ta fram resultat på och jag kan nästan säkert säga att det kommer att komma i rapporten Svenskarna och Internet 2010.

Tack för synpunkter!

Peter Alsbjer sa:
En dimension som jag saknat - kanske eftersom jag jobbar regionalt - är just om man kan hitta regionala skillnader i internetanvändningen. Ser användningen olika ut i olika regioner? Finns det en skillnad mellan landsbygd och storstad? Är internetanvändningen större på orter med fler högutbildade?
Vi har vissa frågor som ligger i gränslandet mellan arbete och privatliv men ambitionen är att fokusera på privat, eller åtminstonde individuell, användning i första hand. Många av våra frågor gör inte distinktionen privat/arbete men det är som sagt formade med utgångspunkt i den privata situationen.

Tack för synpunkter!

Lars Klasén sa:
Det vore intressant med frågor som rör användningen av informationssökningstjänster för professionellt bruk, dvs betaltjänster typ InfoTorg, Affärsdata, Retriever, Zeteo (Norstedts Juridik) etc, kanske även utländska som Factiva, ProQuest, LexisNexis etc. Frågorna kan rör i vilken mån sådana tjänster används ö h t och i så fall vilka och i vilken omfattning (hur ofta, hur mycket (t ex tid eller antal "frågor"), kostnad, ...).
Vi arbetar med några få fördjupningsområden varje år där vi ställer extra frågor inom ett visst tema. E-hälsa är ett av dessa teman för 2010. Precis som du säger så vill vi först och främst dela på dessa två begrepp. Sen kokmmer vi att ställa lite mera precisa frågor såsom huruvida man använt sig av Internet för att bokat en läkartid, säkt information inför ett läkarbesök, kontrollerat läkares information i efterhand, vilka källor man litar på mm. Jag återkommer inom kort med de mera precisa formuleringar vi tänkt oss.

Tack för synpunkter!

Mikael Rahmqvist sa:
Jag hittade en fråga om Internet och hur ofta respondenten tar del av hälso- och medicinsk info (q21a). Det är bra, kanske ännu bättre om man kan skilja på info som gäller levnadsvanor/hälsa generellt (rökning/rökslut, viktminskning mm) och ifall man sökt mer ren medicinsk info om olika sjukdomar, symptom, fråga doktorn, sökt på 1177 och liknande.

Mikael
Linköpings Universitet
Mycket bra statistik! Jag har dock några frågor:
1) Jag hittar inte totalt antal personer samt fördelning mellan kvinnor och män i de olika åldersgrupperna, vilket gör att andra diagram (t ex 9:9 och 9:10 etc) tappar i värde. Går det att få tillgång till totalt antal samt fördelningen män/kvinnor i åldersgrupperna?
2) Vad kommer det sig att populationen i undersökningen går ner till 16 år (dvs åldersurval 16< år) men vissa diagram visas statistik för "Internetanvändare" ner till 12 år och i något fall så lång som ner till 3 år. Detta förstör ju relationen till Internetpenetrationen och antalet Internetanvändare.
3) Hur kommer det sig att ni i diagram 1:9 sorterar bort 16-åringarna från populationen? Första åldersgruppen är 17-25 år
4) Vad jag kan se görs ingen definition av Internetanvändare, men genom er text, "83% har tillgång till Internet och 78% av befolkningen har tillgång till bredband, vilket betyder att 95% av Internetanvändarna är uppkopplade via bredband", kan man räkna baklänges att ni likställer de som har tillgång till Internet med Internetanvändare. Senare i undersökningen visas siffror på att 4 % av de som har tillgång bojkottar Internet vilket borde innebära att Internetanvändarna är 79% av befolkningen. Hur har ni tänkt här?
Gjorde ett eget antagande (att fördelningen mellan kvinnor och män är 50 % i varje åldersgrupp) och jämförde diagram 1:9, 5:1, 5:12 och 9:9. Jag vill gärna få förklarat hur informationen hänger ihop. När jag försöker korsbefrukta digrammen i 5:12 och 9:9 får jag inte ihop det. De fyra grupperna (se nedan) innehåller då fler personer (575 000) än vad som anges som totalantal som bloggar, i diagram 5:1 (470 000 totalt av befolkningen). Upplys mig gärna hur jag skall räkna :)
Uträkning:
Kön Ålder Bef.ängd Internet Man/kvi Åldersgr Bloggar Summa
Kvinnor 16-25 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 16% x 0,39 = 241 869
Kvinnor 26-35 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 18% x 0,16 = 111 632
Män 16-25 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 16% x 0,20 = 124 035
Män 26-35 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 18% x 0,14 = 97 678
=575 213

Carl Nordh sa:
1) Jag hittar inte totalt antal personer samt fördelning mellan kvinnor och män i de olika åldersgrupperna, vilket gör att andra diagram (t ex 9:9 och 9:10 etc) tappar i värde. Går det att få tillgång till totalt antal samt fördelningen män/kvinnor i åldersgrupperna?
2) Vad kommer det sig att populationen i undersökningen går ner till 16 år (dvs åldersurval 16< år) men vissa diagram visas statistik för "Internetanvändare" ner till 12 år och i något fall så lång som ner till 3 år. Detta förstör ju relationen till Internetpenetrationen och antalet Internetanvändare.
3) Hur kommer det sig att ni i diagram 1:9 sorterar bort 16-åringarna från populationen? Första åldersgruppen är 17-25 år
4) Vad jag kan se görs ingen definition av Internetanvändare, men genom er text, "83% har tillgång till Internet och 78% av befolkningen har tillgång till bredband, vilket betyder att 95% av Internetanvändarna är uppkopplade via bredband", kan man räkna baklänges att ni likställer de som har tillgång till Internet med Internetanvändare. Senare i undersökningen visas siffror på att 4 % av de som har tillgång bojkottar Internet vilket borde innebära att Internetanvändarna är 79% av befolkningen. Hur har ni tänkt här?
Hittade definitionen på 5:1 jämfört med 5:12 och 9:9. I 5:1 bloggar man någon gång och i de andra har man bloggat någon gång. Jag förstår varför just detta blir lite konstigt eftersom de flesta aktiviteter som 5:1 visar är fristående aktiviteter, förutom då blogg och communitymedlem, som man ofta kan göra någon gång och inte reglebundet. En blogg däremot har man ju alltid även om den uppdateras sporadiskt och medlem i en community är man till dess man går ur.

Carl Nordh sa:
Gjorde ett eget antagande (att fördelningen mellan kvinnor och män är 50 % i varje åldersgrupp) och jämförde diagram 1:9, 5:1, 5:12 och 9:9. Jag vill gärna få förklarat hur informationen hänger ihop. När jag försöker korsbefrukta digrammen i 5:12 och 9:9 får jag inte ihop det. De fyra grupperna (se nedan) innehåller då fler personer (575 000) än vad som anges som totalantal som bloggar, i diagram 5:1 (470 000 totalt av befolkningen). Upplys mig gärna hur jag skall räkna :)
Uträkning:
Kön Ålder Bef.ängd Internet Man/kvi Åldersgr Bloggar Summa
Kvinnor 16-25 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 16% x 0,39 = 241 869
Kvinnor 26-35 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 18% x 0,16 = 111 632
Män 16-25 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 16% x 0,20 = 124 035
Män 26-35 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 18% x 0,14 = 97 678
=575 213

Carl Nordh sa:
Mobila användningen är mycket viktigt område. Vi ställer flera frågor om det men fokus har legat på att försöka kartlägga vad man anävnder för tjäntser i mobilen. Vi ska se om vi kan få in leta flera detaljer.

Tack för synpunkter!

lina sa:
Undersökningar av detta slag är alltid av stort intresse för oss som arbetar med Internet och marknadsföringsfrågor etc. Vad som skulle höja dess värde ytterligare är, tycker jag, fler frågor kring användandet av mobilen vid surfande. Vi vet att användandet gått upp en massa men det vore bra att få mer svar kring vad som stoppar dem som inte surfar mobilt, vilka tidpunkter på dygnet som mobilen är mer populär m.m. Vad tycker människor om mobil rekam? Vad tycker användare om applikationer som "genväg" till internettjänster utan det traditionella browser-tänket? Vore också spännande att ta upp fler frågor kring sociala medier och vilka värden som får människor att lägga så mycket tid just inom detta område.

Svara på diskussionen

RSS

Bli ett fan på Facebook!

© 2012   Created by Janne Elvelid.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor