Internetforskning

Vad vill du veta om svenska folkets Internetvanor?

Nu är det snart dags att starta med intervjuerna för studien Svenskarna och Internet 2010. Vi behöver ha in dina synpunkter på vad vi ska fråga om, för att skapa en så relevant studie som möjligt!

Vi arbetar för fullt med frågeformuläret som ska besvaras av närmare 2500 slumpmässigt utvalda personer i åldern 12 år och uppåt i Sverige. Intervjuerna genomförs via telefon.
Vilka områden, frågeställningar, hypoteser och teorier är det som är viktiga när det gäller hur den svenska befolkningen använder Internet 2010?

Studien, som är utformad som en panelstudie, har genomförts sedan 2001, snart 10 år! Den utgör den svenska delen av det internationella forskningsprojektet World Internet Project.

Vi behöver dina synpunkter snarast möjligt. Publicera dem här eller kontakta projektledare Janne Elvelid på janne.elvelid(a)iis.se eller 070-3583069.

Bifogar senaste versionen av World Internet Projects common questions och formuläret från föregående års studie.

Taggar: data, internet, internetanvändning, soi, svenskarna, undersökning, wii, wip, world

Visningar: 36

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej Carl
Många frågor där! Jag ska försöka titta på dem så snart vi fått klart frågeformuläret. Tror vi kan reda ut eventuella frågetecken tillsammans.

Tack för synpunkter!

Carl Nordh sa:
Hittade definitionen på 5:1 jämfört med 5:12 och 9:9. I 5:1 bloggar man någon gång och i de andra har man bloggat någon gång. Jag förstår varför just detta blir lite konstigt eftersom de flesta aktiviteter som 5:1 visar är fristående aktiviteter, förutom då blogg och communitymedlem, som man ofta kan göra någon gång och inte reglebundet. En blogg däremot har man ju alltid även om den uppdateras sporadiskt och medlem i en community är man till dess man går ur.

Carl Nordh sa:
Gjorde ett eget antagande (att fördelningen mellan kvinnor och män är 50 % i varje åldersgrupp) och jämförde diagram 1:9, 5:1, 5:12 och 9:9. Jag vill gärna få förklarat hur informationen hänger ihop. När jag försöker korsbefrukta digrammen i 5:12 och 9:9 får jag inte ihop det. De fyra grupperna (se nedan) innehåller då fler personer (575 000) än vad som anges som totalantal som bloggar, i diagram 5:1 (470 000 totalt av befolkningen). Upplys mig gärna hur jag skall räkna :)
Uträkning:
Kön Ålder Bef.ängd Internet Man/kvi Åldersgr Bloggar Summa
Kvinnor 16-25 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 16% x 0,39 = 241 869
Kvinnor 26-35 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 18% x 0,16 = 111 632
Män 16-25 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 16% x 0,20 = 124 035
Män 26-35 9 340 000 x 0,83 x 0,50 x 18% x 0,14 = 97 678
=575 213

Carl Nordh sa:
Mycket bra statistik! Jag har dock några frågor:
1) Jag hittar inte totalt antal personer samt fördelning mellan kvinnor och män i de olika åldersgrupperna, vilket gör att andra diagram (t ex 9:9 och 9:10 etc) tappar i värde. Går det att få tillgång till totalt antal samt fördelningen män/kvinnor i åldersgrupperna?
2) Vad kommer det sig att populationen i undersökningen går ner till 16 år (dvs åldersurval 16< år) men vissa diagram visas statistik för "Internetanvändare" ner till 12 år och i något fall så lång som ner till 3 år. Detta förstör ju relationen till Internetpenetrationen och antalet Internetanvändare.
3) Hur kommer det sig att ni i diagram 1:9 sorterar bort 16-åringarna från populationen? Första åldersgruppen är 17-25 år
4) Vad jag kan se görs ingen definition av Internetanvändare, men genom er text, "83% har tillgång till Internet och 78% av befolkningen har tillgång till bredband, vilket betyder att 95% av Internetanvändarna är uppkopplade via bredband", kan man räkna baklänges att ni likställer de som har tillgång till Internet med Internetanvändare. Senare i undersökningen visas siffror på att 4 % av de som har tillgång bojkottar Internet vilket borde innebära att Internetanvändarna är 79% av befolkningen. Hur har ni tänkt här?
Hej,
Jag tycker att Svenskarna och internet är en bra och intressant undersökning generellt och ser fram emot rapporten 2010 (redan...). ett område som jag gärna skulle se var lite mer fördjupat både i den nationella och den internationella studien är handel och marknadsföring. T ex vet vi att e-handeln ökar generellt och nu är att betrakta som ett mer moget område för internetanvändning jämfört med för 5-10 år sen. Det är dock svårt att få en bild över om det har ökat på bekostnad av handel i andra kanaler eller om det också innebär en ökad total konsumtion och i så fall hur det ser ut i olika grupper (geografiskt, ålder, kön mm). Frågor som till exempel visar tydligar hur individers köpmönster förändrats skulle vara önskvärt. Till exempel infosök på nätet-->köp i butik, eller infosök i butik-->köp på nätet. Utifrån denna typ av frågor kan vi få bättre svar kring vad som driver e-handeln på nätet (t ex pris eller bekvämlighet eller mervärde mm). Frågor om hur mycket pengar man spenderar på onlineshopping är också viktiga särskilt om de kan delas in i kategorier av produkter och om det har ökat senast året eller minskat samt förväntningar om framtida konsumtion.

Ett annat närliggande område är då marknadsföring ur ett mer brett perspektiv. Vi vet till exempel att människors acceptans för e-postmarknadsföring är mycket låg men är detta något som även gäller för användning av internet generellt? Kan man tänka sig att människors acceptans för marknadsföring på Internet förändras i framtiden? Är det t ex ok att det finns marknadsföring i communities och bloggar mm? Vad vi heller inte vet är hur internetmarknadsföring används i förhållande till annan marknadsföring, alltså en bättre bild av cross-channelmarketing. T ex hur betraktas och används papperskuponger i förhållande till mobilreklam med rabatterbjudande i form av rabattkoder? Det finns egentligen massor av marknadsföringsrelaterade frågor man kan tänka sig att lägga in i studien så kanske är det ett förslag att göra detta till ett tema kommande år? Företagen lägger allt mer pengar på elektronisk marknadsföring generellt (inkl digitalTV mm) men hur stämmer det överens med människors uppfattning om värdet av marknadsföring?

En liten detalj som jag undrar om det är möjligt att justera redan i studien 2010 är frågorna om infosök och köp av resor. Helst skulle man vilja dela upp det i resa, boende, aktiviteter, restaurang, evenemangsbiljetter t ex. Det är en alltför bred kategori som det ser ut nu för att den ska vara användbar för forskning om turism. Inom detta område finns det också en mängd delfrågor man kan tänka sig men jag avvaktar med dessa förslag till studien 2011!
Vi vet från andra undersökningar att människor letar information om en produkt eller tjänst på nätet innan de bestämmer sig. Och, att det gäller oavsett om de sedan köper produkten online el offline. Dessutom vet vi att ca 50% av användarna ändrar sig angående vilket varumärke de hade avsikt att köpa efter att de gör research online.

Mer information om detta område vore intressant.
Några tankar:

Bland kategorierna finns företagare. Det kan vara allt från rörmokare till aktiekonsult. Kanske skulle begerppet företagare inte finnas med i denna fråga.

Frågan om man har trådlöst nätverk hemma kan vara svårtolkad. Själv slår jag bara på trådlösa nätet när vi har många gäster med datorer. Annars kör vi i tråd.

Det vore mycket intressant att veta om man använder nätbaserade tjänster, t ex mail eller ordbehandling. (Kanske kan man formulera det som om man kan nå sin tjänst från flera datorer/terminaler?)

Har man ett, få eller flera lösenord?

Har man backup, foton, filer på internet?

Känner man sig trygg för säkerheten på sådant man har på nätet?

Hur ofta tittar man på tv i efterhand, t ex via svt play?

Twitter (o likn) Har du? Vet du vad det är? Verkar ddet vettigt mm

Prenumererar du på nyhetsbrev? På bloggar (rss)?

Podcasts? Även SR
Hur påverkas man av reklamen på nätet?
Ser man den? Vilken typ av reklam är bra, dålig?
Går man vidare (klickar) i det interaktiva flödet
när det gäller reklam/banners?
Om inte, vad krävs för att man skall göra det?
Uppmärksammar man region/lokal reklam mer
än flashig branding från stora internationella företag/varumärken?

Svara på diskussionen

RSS

Bli ett fan på Facebook!

© 2012   Created by Janne Elvelid.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor